Geslaagde jubileumbijeenkomst

Op 2 juni 2016 vond de jubileumbijeenkomst van Andersom plaats, samen met ruim 60 klanten uit de afgelopen 10 jaar. We delen graag de sfeer nogmaals met u, vastgelegd in een kort filmpje en een verhaal geschreven door Arijanne Mettler van Buro Bloem.

Tekstschrijfster Arijanne Mettler van Burobloem.nl was ook aanwezig en heeft op eigen initiatief haar kijk op de middag beschreven. Dank daarvoor Arijanne, we delen dat verslag graag hieronder.

10 jaar Andersom
Dat moet gevierd worden. Op 2 juni 2016 kwamen zo’n 80 genodigden – medewerkers en opdrachtgevers voornamelijk woningcorporaties – samen bij Buitenplaats in Amerongen. Een toplocatie. Het 17e eeuwse Poortgebouw gelegen op het schitterende landgoed vormde het decor van de inspiratiebijeenkomst ‘Een blik naar buiten’. Een sfeerimpressie van een bijzonder mooie dag met een gouden randje.
In het stoere 17e eeuwse Poortgebouw mixen cachet en huiselijke warmte tot een gastvrije, ongedwongen entourage. Op de begane grond geven openslaande deuren toegang tot een riant terras. Hier heetten de Andersommers hun gasten welkom. Het uitzicht op de prachtig onderhouden tuin in bloei was al een op zichzelf staand cadeau.

‘Een blik naar buiten’
Als dank voor de afgelopen jaren organiseerde Andersom deze donderdagmiddag voor opdrachtgevers de inspiratiebijeenkomst ‘Een blik naar buiten’. Drie toppers uit het bedrijfsleven kregen een podium om hun verhaal vanuit hun vakgebied te vertellen. Deze blik naar buiten bood de genodigden aanknopingspunten om hun organisatie verder te ontwikkelen op het gebied van gastvrijheid en digitalisering.

Footprint in corporatieland
Arthur Frieser, directeur van Andersom trapte de middag af met woorden van dankbaarheid: “Vanuit de overtuiging ‘mensen bepalen het resultaat’ zetten wij onze footprint in corporatieland. We werkten voor ruim 80 corporaties. Dankbaar en voldaan kijk ik dan ook terug op wat wij samen hebben neergezet. Maar het meest trots ben ik op de Andersommers. Zij geven vanuit vertrouwen, passie en liefde invulling aan het bedrijf.”

Hoe gaat het echt met je?
De inspiratiebijeenkomst begint met Erik Jan Ginjaar, directeur Postillion (winnaar diverse hospitality-awards) over het onderwerp ‘gastvrijheid’. In een bevlogen monoloog vertelt hij ondermeer dat je gastvrijheid creëert vanuit de top. “Gastvrijheid is vanuit oprechtheid een ander vragen: hoe gaat het echt met je?” Bij Postillion spreken ze zeker niet over klanten. “Gasten zijn géén klanten, maar fans.” Het grote verschil tussen ‘klantgericht’ en ‘gastvrijheid’ zit ‘m volgens hem dat klantgericht meer dwangmatig is. “Het lijkt opgelegd en heeft iets onnatuurlijks. Gastvrijheid daarentegen komt vanuit jezelf. Vanuit een dienstbare houding ben je oprecht geïnteresseerd in die ander. En je neemt je eigen verantwoordelijkheid om het gasten naar hun zin te maken.” Hoe belangrijk gastvrijheid is, onderstreept hij met: “Slecht eten kan gecompenseerd worden door goede service, maar slechte service niet met goed eten.”

Van klacht naar compliment
Met gemak maakte hij de brug naar woningcorporaties en gaf hierbij het voorbeeld hoe om te gaan met klachtenafhandeling. “Zorg dat je binnen 24 uur een reactie geeft. Zo kan je de klacht nog omzetten naar een compliment. De klacht bestaat, maar als je snel, persoonlijk en oprecht bent in je reactie, dan is dat hetgeen wat blijft hangen. Doe dit zo hoog en persoonlijk mogelijk. Ofwel, de directeur ondertekent een excuusbrief in eigen persoon.” Kortom, Erik Jan zocht de confrontatie met het publiek en daagde hen uit om naar de eigen gastvrijheid te kijken. Hij deed genoeg stof opwaaien om over na te denken…

Nieuwe energie, nieuwe kansen
Eugène Sterken, sinds drie jaar CEO bij Koninklijke Ahrend NV, is de tweede spreker. Hij vertelt over hoe het bedrijf een aantal jaar terug richting afgrond dreef. Enerzijds door de crisis, anderzijds door digitalisering kelderde de omzet binnen een jaar met 40%. “Dan gaat het hard”, verzekert Eugène. De klantvraag was weggevallen. Ahrend moest zichzelf opnieuw uitvinden. “We vervingen grotendeels de eerste en tweede lijn van onze managementlagen in Europa. Door nieuwe mensen buiten de sector naar binnen te dragen kwam er nieuwe energie. Er werd weer in kansen gedacht.”

Cruciale beslissing
“We zijn op een andere manier naar de markt gaan kijken. En namen de functie van het kantoor opnieuw onder de loep: tegenwoordig is het een plek waar je anderen – collega’s, opdrachtgevers – ontmoet. We hebben toen onze rol als meubelenproducent ondergeschikt gemaakt aan onze rol als totaalinrichter. Dat was een cruciale beslissing. We blijven meubelen produceren, maar zien onszelf voornamelijk als inrichter van complete concepten. Wij creëren inspirerende, gezonde en collaboratieve werkomgevingen.”

Interne prijsvraag
‘Kantoor’ zoals deze in De Van Dale staat, dekt dan ook niet langer de lading, vinden ze bij Ahrend. Eugène: “Daarom hebben we een interne prijsvraag uitgezet om een ander woord voor de nieuwe functie van de ruimte te bedenken.”
Ondernemen met lef
Het verhaal van Ahrend inspireert. Door het roer om te gooien, staat nu weer een gezond bedrijf dat er toe doet. Dat is pas ondernemen met lef, een mening die door genodigden werd onderstreept.

Van centraal naar decentraal
Tot slot kreeg Marc van der Linden, lid van de Raad van Bestuur van Eneco het podium. Hij sprak over hoe technologie energieconcepten en klantrelaties veranderen. “We zitten in een transitieperiode”, concludeert Marc. “Van centraal naar decentraal. Zo is het vertrouwen van Nederlanders in de bakker op de hoek vaak vele malen groter dan die in een grote winkelketen. Woningcorporaties hebben daarom ook vooral lokaal iets te doen.”

Duurzaamheid
Binnen zijn sector ziet Marc dat de aandacht voor het milieu blijft groeien en dat duurzame energie, zonne- en windenergie, terrein winnen. “Duurzame energie wordt goedkoper. Alle investeringen zijn gericht op duurzaamheid. En wat niet opgevuld kan worden door duurzaam, wordt ingevuld door fossiele brandstof.”

Klant is aan zet
Volgens Marc is de klant aan zet: 61% van de gebruikers van zonne-energie is particulier. In Nederland bestaan ruim 400 energiecoöperaties. Een teken aan de wand dat mensen zelf de regie over hun energie-inkoop willen hebben.”

Slimme Toon
Als laatste schildert Marc een plaatje van hoe het huis van de toekomst er volgens Eneco uitziet. Toon, de slimme thermostaat, speelt hierin een belangrijke rol. “Door Toon verder uit te bouwen, kun je per huishouden 10% energie besparen.” Cijfers waarvoor de meeste woningcorporaties warmlopen.

Café Andersom
Enthousiast, geïnspireerd en toe aan een drankje verliet de menigte de zaal. De inspiratiebijeenkomst was meer dan geslaagd. In ‘Café Andersom’; het totaalconcept van Andersom om organisaties te ontwikkelen op klantgerichtheid en gastvrijheid, werd het glas geheven op het 10 jarig jubileum.

Een ander avontuur
Arthur Frieser lepelt in zijn speech met de nodige humor de ene na de andere anekdote op. Zoals het verhaal over hoe Andersom ontstond:

2004. Terug in de tijd toen Arthur samen met zijn vrienden met regelmaat diverse bergen beklom. Zo ook de Piz Bernina, die met haar 4049 meter de hoogste berg van Oost-Zwitserland is. Het laatste stuk naar de top leidt via de Spallagrat – een met sneeuw en ijs bedekte berggraat. Onder de indruk van de gapende diepte trotseren de kameraden de berggraat. Het was toen dat Arthur, mede na deze lange tocht, bedacht: ik ga ondernemen. Waarbij hij vastberaden de laatste stap zette naar de top.
Samen met ondernemers Hans Nijssen en de inmiddels vertrokken Ron Schoutrop kregen de plannen vorm: een onderneming die staat voor mensgerichte organisatieontwikkeling.

“Op 1 juni 2005 startte ik als zelfstandige en op 12 maart 2006 richtten we Andersom BV op. Een gave reis met hoogte- en dieptepunten. Mensen bepalen namelijk het resultaat, niet (alleen) de projectmanagementmethode of het systeem. Dat ontdekte ik aan den lijve toen we een maand na operationalisatie van een toepassing de werkvloer bezochten. Daar waren nog flinke stappen te zetten. Daar kwam het besef: het moet Anders, mensgericht! Daar zit het resultaat, de Som!“