Waarom we altijd een beetje ‘kind’ moeten blijven

‘Pap, waarom pakt die man in dat gele shirt de bal nooit af?’. ‘Omdat hij scheidsrechter is, jongen.’ ‘Mam, waarom kijk jij nooit naar voetbal?’. ‘Omdat ik ook Netflix kan kijken, lieverd.’ Heerlijk, die kinderlijke nieuwsgierigheid. Het kan ons ook als we eenmaal volwassen zijn nog veel opleveren. In ons geval zelfs een mooi bedrijf. Die kritische vragen stellen we altijd en daar kunnen we meteen mee aan de bak.

‘Sleur & pleur’

Wie ons een beetje volgt, weet dat oprechte aandacht voor mensen al sinds de oprichting van Andersom, precies 15 jaar geleden, centraal staat. En niet omdat we ‘softies’ zijn of omdat iedereen daar de mond van vol heeft, maar omdat we daar destijds bij eerdere werkgevers een beetje pijnlijk mee werden geconfronteerd. Nieuwe systemen, werkwijzen, ondernemingsplannen of digitaliseringstrajecten implementeren was, en is, bij veel bedrijven een kwestie van ‘drag & drop’. Maar dan niet met het gemak voor de gebruikers voor ogen. Wat dat betreft staat het, niet geheel onterecht, in de wandelgangen ook bekend als ‘sleur & pleur’.

‘Draag & slaag’

Als alle betrokkenen echter de transitie echt omarmen en er is echt draagvlak, dan is de kans op slagen veel groter. Je zou het met een knipoog ‘draag’ & ‘slaag’ kunnen noemen. Om de mate van betrokkenheid, commitment en focus van medewerkers c.q. gebruikers te kunnen ‘meten’, is informeel contact onmisbaar. Als dat ontbreekt, dan is het risico groot dat zaken als onderhuidse weerstand, frustratie, achterdocht en zelfs conflicten onopgemerkt blijven. En het zijn juist deze factoren in de zogenoemde ‘onderstroom’ die funest zijn voor acceptatie. Daar ligt, zeker voor ons, in deze tijd een flinke uitdaging.

Behoefte aan ‘echt’ contact

Want hoewel ook wij hebben gemerkt dat thuiswerken ons beter afgaat dan we op voorhand dachten, missen we het fysieke contact enorm. Niet alleen met collega’s, maar ook en vooral met klanten. Het wordt ook verrekt moeilijk om ons motto ‘We hebben geen kantoor, want we zijn bij de klant’ nog waar te maken. Zoals zovelen verwachten ook wij dat bijna iedereen na de crisis standaard twee of drie dagen in de week thuis zal blijven werken. ‘Productie’ draaien zal vooral aan de keukentafel gebeuren, terwijl kantoor steeds meer een ontmoetingsplek wordt. Dus ook voor het broodnodige verbindende, informele contact.

‘Virtueel koffieapparaat’

Tot die tijd denken we creatief na over manieren om ook de komende maanden nog informele contactmomenten in te lassen. Zo hebben we al bij de eerste lockdown een ‘virtueel koffieapparaat’ in het leven geroepen, oftewel een Teams-kanaal dat 24/7 voor iedereen open staat voor een praatje pot of om even stoom af te blazen. Daarnaast maken we af en toe ‘gewoon’ een wandeling met elkaar of met klanten. Heb jij in dit verband leuke ideeën of suggesties, deel die dan gerust met ons. Ook voor vragen, al dan niet kritisch, kun je altijd bij ons terecht. Je weet immers waar dat allemaal toe kan leiden…