Zó wordt je (organisatie)plan een succes. Wat je doel ook is!

Een plan, en dan? Dat was de titel van het boek dat we inmiddels alweer heel wat jaren geleden uitbrachten. Een boek dat, naast één gevulde pagina, verder compleet blanco was. Waarom we dat deden? Het boek stond (en staat!) symbool voor organisaties, waaronder ook woningcorporaties, waar bij té veel plannen de implementatie ervan uiteindelijk te weinig aandacht krijgt. Het resultaat? Er verandert niets.

Houd de uitkomst voor ogen

In de praktijk zien we dat er overleggen worden gepland en documenten vol worden geschreven. Overleggen en documenten die helaas niet brengen wat de beoogde uitkomst van het plan was. Dat kan een geschreven ondernemingsplan, opgestelde klantvisie, voorgenomen digitaliseringsstrategie of iets anders zijn.

Hoe zou dit uitpakken als je een marathon, wielerwedstrijd of andere sportieve uitdaging op deze manier aanvliegt? Je begint met een prachtplan, traint een aantal dagen en… laat het dan los. Dan ga je je doel niet behalen. Vandaar onze boektitel: Een plan, en dan? Wij nodigen je uit om geen énkel blad leeg te laten.

Mooi doel

Zo zijn we bij Andersom van plan om op 6 juni van dit jaar met 5 collega’s naar de top van de Alpe d’Huez te klimmen. De één fietst, de ander wandelt. Dit op initiatief van één van onze collega’s die zo’n 1,5 jaar geleden zélf ziek is geweest. ‘Als ik beter ben dan ga ik de top op’, zei hij destijds. Gelukkig werd hij beter. En bij Andersom waren er, toen hij afgelopen najaar zijn plan herhaalde, enthousiaste collega’s die ‘ja’ zeiden tegen deze beklimming.

Wij halen de top. Geen twijfel mogelijk. Want dat willen we.

En nu? Nu zijn we bezig met fit worden door gericht te trainen. En laten we dit doel los? Nee, natuurlijk niet. Er is commitment. Er is urgentie. Onze taken zijn helder en we komen boven. Hoe dan ook. Waarom? Omdat we de wil hebben en vinden dat dit plan kóst wat kost moet slagen.

Wil je resultaat? Maar dan écht?

Oké, terug naar de plannen die organisaties schrijven. Mocht je het achterwege blijven van resultaat herkennen, denk dan nog eens terug aan dit blog. Waar is de voortgang gestopt? Waarom eigenlijk? Welke van bovengenoemde drivers (en voeg er gerust doorzettingsvermogen, vertrouwen, motivatie, persoonlijk leiderschap en volharding aan toe) ontbraken bij het absoluut willen bereiken van de top? Als je dat weet kun je verder naar die ene stip op de horizon die ooit toch zo belangrijk leek. Want uiteindelijk? Uiteindelijk is een plan niet meer dan een set van uitgestelde activiteiten. Aan jou om te bepalen of je écht wilt dat je plan werkelijkheid wordt