Een goede Dialoog is het halve werk

Dialooggespreksvoering draagt bij aan het echt contact maken met collega’s en bewoners in de gemeente Almere. Maar hoe doe je dat, een goede dialoog voeren? In verschillende trainingen zijn we samen met medewerkers van de gemeente Almere aan de slag gegaan met deze vraag.

In een periode van 2 maanden hebben we tijdens trainingen bij de gemeente Almere ingezet op de persoonlijke beleving van een dialoog. Daarbij lieten we mensen heel bewust nadenken over het doel van een gesprek. Wat wil je bereiken? We merkten al snel dat medewerkers zich niet altijd die vraag stelden. Een belangrijke stap, want als je weet waarom je een gesprek voert, bereik je eerder je doel.

We hebben instrumenten en methodes tijdens onze trainingen links laten liggen en ons vooral gericht op mensen die de dialoog aan moeten gaan. De aandachtspunten verschilden daarbij per persoon. Bij de ene (aankomend) dialoogbegeleider was er in het doorvragen ruimte voor verbetering, bij de ander op het gebied van luisteren.

We hebben uiteindelijk inzichtelijk gemaakt dat luisteren minder makkelijk is dan veel mensen denken. Daarnaast hebben we laten zien dat het slim is om een doel te hebben als je het gesprek aangaat. Wat wil je uit een dialoog halen en hoe bereik je dat? Die vraag kunnen ze als het goed is allemaal beantwoorden.

Karen over deze opdracht voor de gemeente Almere
“Ik ken weinig organisaties die de dialoog integraal inzetten. De gemeente Almere doet dat heel bewust wel. Ik vond het leuk en uitdagend om me in die wereld te storten. Ik heb er zelf ook veel van geleerd. Ik vond het bijvoorbeeld mooi om te zien hoe de deelnemers zich bewust werden dat vragen stellen niet alleen een middel is om antwoorden te krijgen, maar vooral ook goed werkt om de ander beter te begrijpen.”

 

Meer klantverhalen

Onze klanten